miércoles, 2 de marzo de 2011

43.- No me gusta criticar (VII). Dual

Hoy le toca el turno a un nuevo colaborafriend. Fis.
Fis es Fis, los que le conocemos sabemos que es él y los que no... pues os da igual. De todas maneras sería absurdo que hubiese utilizado pseudónimo porque todos habríamos adivinado que un post tan elaborado, perfeccionista, profesional y dual (castellano-inglés) solamente puede ser obra de él.
Se trata de un verdadero estudio pormenorizado de una de las más enormes series de culto, "The Wire".

Fis dice...

Soy un adicto a las series, tengo que admitirlo, aunque no tanto como quisiera, más que nada porque el día tiene 24 horas de mierda, en vez de tener 40 ó 50... (8 pa trabajar duro y el resto pa pasarlo bien, eso sería lo ideal!). La pasión por las series de TV fue lo que me ha animado a atacar una de las tantas asignaturas pendientes en mi vida, el inglés, aunque a estas alturas no resulta fácil y ya es más bien todo un reto. Me he acostumbrado tanto a las series y películas en inglés que no veo otra cosa. Tanto es así que me resulta casi nauseabundo verlas dobladas. No veo cine español, y no hablemos ya de las series de perfil sub-cero que podemos disfrutar en este país. Cómo lo diría, prefiero ver una serie en inglés y no entender el 50% de los diálogos, que verla doblada al español. En versión original puedes apreciar realmente la interpretación, sonidos, ambiente, matices, etc. Es un mundo diferente, a pesar de eso que se suele comentar de que el doblaje en España es muy bueno. Bullshit.
Bueno, yo no venía aquí a hablar de lo vomitivo que es el cine español y el halo de corrupción y amiguismo cultureta que lo envuelve. Podría hablar de ello hasta matar a una oveja de aburrimiento. No, yo quiero hablar de series de TV y de una en particular.

En primer lugar creo que el formato serie ha ganado muchísimo peso durante estos últimos años y que hay mucho margen de crecimiento todavía. Antes era una plataforma de segundo nivel que funcionaba como trampolín para futuras estrellas de Hollywood (George Clooney es un claro ejemplo, aunque ha habido otros como Bruce Willis o Pierce Brosnan), y últimamente estamos viendo movimientos en el sentido opuesto. Véase el caso de Steve Buscemi (Boardwalk empire), Harvey Keytel (Life on Mars) o incluso Charlie Sheen (Two and a half men). También desde el otro lado de la cámara se ha apostado por la pequeña pantalla como un formato donde invertir a lo grande. Sin ir más lejos, tenemos puestas en escena memorables, producciones que a uno no le queda otra más que quitarse el sombrero. La ya comentada Boardwalk empire de HBO con un episodio piloto de 50 millones de dólares, la miniserie The Pacific (unos 20 millones de dólares por episodio), o episodios piloto como el de L O S T (unos 14 millones de dólares, el más caro hasta ese momento allá por 2004). Y seguro que lo mejor está por llegar, por ejemplo con la última aportación de Steven Spielberg y su Terra Nova, que seguro que algo tendrá que decir. Aunque en las series todo es posible, y al final podría bien ser un fiasco total. Lo veremos a finales de mayo, 23 y 24, que es cuando están previstos los estrenos de los dos primeros episodios, aunque la serie sería continuada el próximo otoño.





Después de esta pequeña introducción, y como he dicho, con el poco tiempo que me queda y con tantas series para ver, tengo que escoger cuidadosamente a qué engancharme. Por citar las que más me han dejado huella últimamente y las que me han tenido pegado a la pantalla capítulo tras capitulo, nombraría entre otras a “24”, “House”, “Breaking bad”, “Entourage”, “Hung”, “The IT crowd”, “Lost” y “The Wire”.

Y de ésta última es de la que precisamente quiero hablaros, "The wire". Hace unos días terminé de verla. Lo primero que voy a decir es que es la mejor serie de TV que he visto jamás. Obra maestra. Punto. Los que me conocen pensarán que para mí ese puesto estaba reservado eternamente para "Lost". En cierto modo lo está, pero es que para mí "Lost" dejó de ser una serie para convertirse en algo más (it’s not a island, it’s a place where miracles happen, ¿recuerdas?), por eso no la quiero mezclar con el resto. Siempre guardaré con mucho cariño todo lo que el Dr. Shephard me ha dado. Y es que en el fondo, soy un nostálgico. Bueno, no tan al fondo.
En fin, "The wire". Alguien me la recomendó tiempo atrás, así que un día la busqué para descargar. Y lo hice. Nada más hacerlo, y para ver qué me había descargado lo primero que me sorprendió es que tenía un formato 4:3 y no había una versión 720p (que es lo único que veo siempre que sea posible). Supuse que sería un ripeo en mala calidad de alguna cadena de TV o algo parecido así que me puse a buscar lo que yo consideraba que sería la versión correcta en 720p. ¡Venga hombre, en pleno siglo XXI y una versión 4:3, habrase visto!. Lo malo es que no logré encontrarla. Resulta que la versión correcta era efectivamente esa versión, a la antigua usanza, en formato 4:3 .
A poco que indagué algo más, ya me di cuenta de que estaba ante un producto de calidad y fuera de lo común, ya antes de empezar siquiera a verla, donde las cosas no se hacen por casualidad y todo tiene una razón de ser. Su creador, David Simon quiso crear una realidad palpable alrededor de esta serie, así que no lo hizo siguiendo la moda de turno, sino a unas reglas y a unos principios. Veamos algunos aspectos.

Casting. No me imagino la cantidad de horas que ha tenido que pasar el equipo de casting para seleccionar a los actores. Ya no para los principales roles. Fueron capaces de crear todo un sólido ecosistema de criminales, maleantes, gente de negocios, políticos, empresarios, gente de la calle y policías. El no usar actores digamos, reconocidos, fue otra de las premisas al planificar la serie, y otro acierto. En fin, hacer que toda este engranaje funcione a la perfección es algo digno de elogio. Tanto es así que no podría dar un veredicto sobre quién es el mejor actor de la serie. Está todo tan bien nivelado, estructurado e interpretado por cada uno de los actores que es imposible no quedar maravillado ante semejante obra de arte. Además es imposible inclinarse por éste o por aquél actor dentro de la serie a la hora de elegir el mejor o el peor. Esos calificativos no existen aquí. De hecho, algo curioso que te pasa a medida que ves la serie es que los actores simplemente dejan de serlo, porque lo que ves es real. Es como un documental, pero sin serlo. Difícil descripción. Es una genialidad de principio a fin. Pero voy a mojarme un poco, para que no se diga. Destacables para mí son las interpretaciones de Michael K. Williams (como Omar Little), Clarke Peters (como Lester Freamon) y Andre Royo (el entrañable Bubbles “Bubs”), amén del propio Dominic West (McNulty) o Wendell Pierce (Bunk), o también... ¡¡NO, PARA!! tendría que nombrarlos a todos, , protagonistas o no!. Es que en esta serie todos son protagonistas de algún modo.



Planteamiento de la serie. "The wire" abarca cinco temporadas. Todas ellas se desarrollan en torno a la ciudad de Baltimore (Maryland) y cada una de éstas se mueve en torno a una temática diferente y bien diferenciada, aunque siempre con sutiles y certeros lazos a las demás temporadas. Estos temas son, por orden: el tráfico de drogas, el sistema portuario, el sistema político, el sistema educativo, y los medios de noticias. Todas las temporadas, como he dicho, están de algún modo unidas pero del mismo modo son diferentes, muy unidas pero de forma sutil, todo al mismo tiempo. Los personajes se van desarrollando fuertemente a lo largo de todas las temporadas. Sin embargo algunos finales de temporada te dejan frío. Pero es un frío puesto ahí aposta para que esperes pacientemente al inicio de la siguiente temporada (¡gracias, oh, p2p!). Y el final de la serie es simple y llanamente inolvidable. Pocos finales de series hay que te llenen tanto y que sean tan redondos.

Realismo. Está claro que esta serie no ha sido sencilla de planificar. Muy lejos de ello. Es un alarde de técnica, análisis y documentación previa hasta la extenuación, con una impresionante producción. El propio Simon se ve que ha bebido de esta realidad durante años y sabe de lo que habla cuando ves la serie. Hacer que los actores hagan que sus personajes sean reales tuvo que llevar su trabajo. Se ha tirado, de hecho, de gente de la calle, policías, ex-políticos, etc. El equipo de producción tuvo que reunirse con las autoridades de la ciudad y explicar el guión de la serie de antemano, ante una posible mala imagen que la serie pudiese dar cuando finalmente se estrenase. Finalmente contaron con el beneplácito, con la verdad por delante, sin mayor problema.
Un punto muy importante y que te puede descolocar un poco (¡cuánto daño ha hecho Hollywood!, ironías de la vida) es ver las condiciones con las que trabaja la policía. Señores, esto es real. Police work. Policing. Es alucinante cuánto tiene que pasar para poder avanzar en un caso y cuánto puede llegar a retroceder en un abrir y cerrar de ojos. Y te das cuenta de que esto es real. Cosas como GPS sonarían como de otro planeta, o “¡necesito vigilancia por satélite para hace 2 minutos!” sonaría a chiste aquí, o aquel famoso “Observa, con este software puedo ver reflejada en esa gota de agua la pupila de la víctima y en ella está la matrícula del coche que conducía el asesino”. No, señores directores de otras series, así no se hace. Observad detenidamente "The wire". Os sorprenderá.

Diálogos. Este es un punto que llama mucho la atención. ¡Tanto es así que no te fijas para nada!. Dejar que os lo explique. Esto es, tú acabas de ver la serie, o un episodio, y si te paras a pensar te das cuenta entonces de que acabas de presenciar algo asombroso. Normalmente los diálogos es algo en lo que muchas, por no decir todas, las series y películas flaquean, en mayor o menor medida pero así es. Aquí no. Los guionistas de "The wire" la han bordado porque todo es tan natural que resulta pasmoso. No hay interpretaciones que puedan parecer exageradas, ves el día a día. Y todo eso hay que escribirlo sobre el papel previamente.
También es cierto que esta no es una serie fácil de seguir en V.O. De hecho es prácticamente imposible para un novato como yo sin poner subtítulos apropiados (completos) en inglés. Incluso así, a veces lees lo que están diciendo, entiendes la frase pero no tienes ni puta idea de lo que acaban de decir. Acojonante. El caso es que luego (después de un par de temporadas) le pillas un poco el tranquillo y vas entendiendo, no todo pero suficiente. Evidentemente se usa un lenguaje vulgar continuamente, da igual si los que hablan son buenos, malos o peores. Por volver al punto anterior, diría que el lenguaje es real y acorde.



Violencia y sexo. Sí, la serie es violenta, y mucho, pero no es una violencia de recreo. Te das cuenta de que es violenta porque la situación que están contando lo es. Aquí no se pegan tiros ni se patea a la gente con estilo. Y no va aparecer Jack Bauer para poner a cada uno en su sitio, ni la rubia con la melena al viento que se va con el bueno y felices para siempre. No, la serie se vuelve muy dura cuando necesita serlo. Las historias de “amor” son lo que son, un espejo de la situación en la que se encuentran los personajes. Puedes ver al tipo duro con su pareja, que resulta ser otro hombre. Esto choca un poco al principio pero no le das importancia porque luego ves que no la tiene. Y la forma de enfocar esto es algo que sorprende. La homosexualidad, se palpa pero no envenena. Ni falta que hace, porque tampoco lo hace la heterosexualidad (a ver si aprenden de aquí algo las películas españolas). Sí, también hay algunas escenas bastante explícitas, pero son más bien anecdóticas y, por otro lado, necesarias. Después de todo estamos ante una serie de HBO. Pero tranquilos que esto no es como "Spartacus" de la cadena Startz, si hablamos de sexo y violencia estética.

Personajes. Como he dicho en el primer punto, son memorables las actuaciones de cada uno de los actores. Pero los personajes que encarnan no lo son menos. De hecho lo son todo. Poner a un personaje como Bubbles durante 5 temporadas, dando tumbos de aquí para allá, con sus historias, tristes y crudas, y que al final de la serie te digan su verdadero nombre no tiene precio. Y ¿que me dices si te una negrita de 1,40 llamada Snoop (Felicia Pearson) te dice 2 frases y casi te cagas encima?. Adorable.
Asimismo hay montones de historias que terminan mal, porque así se ha escrito, y solamente un puñado termina bien. Eso te hace pensar profundamente. Cada una de las temporadas coloca a una serie de personajes con los que no tardas en familiarizarte. Algunos son entrañables, otros son asquerosos y algunos son discretos o inoportunos. Pero todos son necesarios y existe un equilibrio perfecto entre ellos.



Ambientación. Pocas veces se ha visto en TV una visión tan real de las calles de una ciudad de la forma en lo que lo hace "The wire". Ni si quiera en un documental de La2, y mucho menos en uno de esos mal llamados reality-shows. Todas esas esquinas, que al final ya te conoces, donde sabes a quién te vas a encontrar y a quien ya no. Ves la evolución, como cada depredador se hace sitio y marca su territorio, sin remordimientos, sin importar cual sea su papel, oficiales, políticos o traficantes. Toda esa atmósfera se ha puesto ahí de forma muy cuidada y sin mucho ruido y de forma muy fluida.
Aquí no vas a encontrar montones de coches policía persiguiendo al malo o un montón de helicópteros rondando la ciudad, o los SWAT asaltando casas un día si y otro también. No, aquí todo tiene una razón de ser. Lo que sí podrás encontrar en "The wire" es una cosa: paciencia.

Música. ¿Cómo? ¿Alguien dijo música? Este es otro de los extrañas características en "The wire", la ausencia de banda sonora. Y no creo que fuese porque al final nadie fuese lo suficientemente valiente para hacer una buena banda sonora para ésta (al margen del opening). Aquí no hay música porque simplemente sobraría. El silencio es tan expresivo (música callada) que una toma perfecta lo dice todo. De este modo estás más centrado y puedes casi oler la ciudad y los lugares. En "The wire" se usa lo que comúnmente se denominan source cues. Es decir se usan fragmentos de temas mediante pistas que suenan realmente en la escena, que son parte de ella, bien mediante un jukebox en un bar, la TV o una emisora de radio dentro de un coche. No te das cuenta de que es música y que está ahí porque forma parte de la escena y no es una pista de música aparte para la serie. Simplemente fascinante.

Perfección técnica. Para aquellos que estén empezando a verle las entrañas al mundillo audiovisual, "The wire" es el ejemplo perfecto de cómo hacer las cosas bien. De un trabajo meticulosamente bien realizado y previamente estudiado. Puedes aprender de cada plano, cada secuencia, cada paneo o cada travelling si prestas atención. La luz y las sombras, las noches y el día. Todo lo que ves es aprovechable. Aquí no se desperdicia nada. Los movimientos de cámara que siguen a un personaje, que hace que puedas saber en todo momento quien centra la atención.
En "The wire" se ha hecho uso de gran variedad de focales dependiendo de los planos, así como la utilización de dollies y doble cámara. También cortes secos, nada de fades (sin contar inicio y fin de episodio). El hecho de que está rodada en formato 4:3 tampoco es fruto de un capricho sino de una decisión del propio Simon. Éste dice que el formato 4:3 le da un feeling más real, más crudo en TV, que es para lo que esta serie fue concebida y no para ver en un cine. Nada es fruto de la casualidad en esta serie. En resumen, técnicamente this is a must.

Para terminar, y como no podía ser de otra forma, "The wire" está en IMDB calificada con un 9.7 sobre 10 con más de 130.000 valoraciones. Eso quiere decir que, sin pararse mucho, de toda esa gente solo un 3% cree que no es totalmente perfecta. Casualmente después de escribir esta review y revisando unreads en el rss de menéame en mi reader, me encontré con un post sobre la serie. Se enlaza a una web que contiene algunos de los scripts de "The wire". Increible el nivel de detalle. Me encantan. Poesía pura. En uno de los múltiples comentarios halagando a la serie alguien dijo

The Wire es facilmente la mejor serie de la historia televisiva en todas sus líneas. Como leí en una crítica, todos y cada uno de los 60 capítulos que componen The Wire pueden facilmente ser mejores que muchas películas candidatas a los Oscars. Dicho queda.

Yo estoy de acuerdo.



Y no hay mucho más que decir. Eso sí, os voy a dar un par de consejos a aquellos que después de haber leído esto le entren ganas de verla.

• Es obligatorio hacerlo en su version original. Repito: NO la veáis doblada. El doblaje en esta serie la mata. No lo he comprobado, ni quiero. Pero sé que pierde todo el sentido. Vuelvo a repetir por si las moscas: English only, please!
• Por el amor de Dios no se os ocurra estirarla para ponerla al ancho de vuestros preciosos TV o monitores panorámicos. Está en formato 4:3, ¡no es un error!
• Dadle tiempo. No os desesperéis porque no dais seguido el hilo llegado el 3er o 4º episodio. Es normal. Quizás la primera temporada es la más “difícil” de ver. Pasado el primer trago, luego va todo rodao.


En cuanto a mí, espero verla de nuevo en unos meses. Es una gozada ver cada uno de los episodios, que todo dicho sea de paso son de unos 60 minutos. ¡Si es que ni siquiera el formato de duración es casual!. Espero que disfrutéis tanto como yo cuando la veáis.

I’m just a breathing machine for my fucking dick!
(McNulty)


ENGLISH VERSION. (DUAL)




HBO’s “The wire” review

I'm addicted to TV shows, I must admit it. Not as much I would want to, though. Mostly because of the scarce-as-hell 24 hours that a single day has, instead of having 40 or 50 ... (8 for hard work and the rest as leisure time, that would be great!). It was this passion for TV shows that encouraged me to tackle one of so many unfinished businesses in my life, English, although at this point it is not being easy at all and it has rather become a challenge.
I've gotten so used to watching series and movies in English that I do not see anything else anymore. This is so true that I dare say that watching dubbed material makes me sick. I seldom see Spanish movies, not to mention those sub-zero-profile series that we can enjoy here in this country. To put in other words, I prefer to see any TV show in English, even not understanding 50% of its dialogues, than give a try to a dubbed one. It is the original version that truly lets you taste the performance, sounds, atmosphere, nuances, etc. It's a completely different world, despite the fact that it is usually said the dubs in Spain are very good. Bullshit.
Anyway, I am not writing to tell you about either how sickening Spanish films and TV shows are nor how big is the halo of corruption and string-pulling financing system that wraps it all. I could easily talk about that for hours and bore a sheep to death. No, I want to talk about TV series and one in particular.

As a starting point I think the TV series format has become more and more important in recent years, and I think there is plenty of room for growth yet. Over so many years TV shows would work more like a second-level platform which served as a springboard for future Hollywood stars (George Clooney is a clear example, but there have been others like Bruce Willis or Pierce Brosnan). However, we are recently seeing movements in the opposite direction. I mean, you can see Hollywood stars such as Steve Buscemi (Boardwalk empire), Harvey Keytel (Life on Mars) or even Charlie Sheen (Two and a half men) performing on TV. Also, behind the camera, some executive producers have found in the small screen an attractive and powerful rig to invest on. Without going any further, we’ve seen recent but memorable productions on TV that one has no choice but to take one’s hat off. The aforementioned HBO’s Boardwalk empire with a pilot episode of 50 million dollars is a great example. But there are others like The Pacific miniseries (20 million dollars per episode, from HBO network too), or the pilot episode of ABC’s Lost (about 14 million dollars, the most expensive TV pilot at that time, back in 2004). But maybe, and for good, the best is yet to come. For example, I think that the Steven Spielberg’s last contribution for TV, Terra Nova, has yet something to say, as it is raising the public’s expectations. But don’t take anything for granted, as everything is possible on TV, and it might (easily, although not probably) end up being a total fiasco. We will see it soon, May 23rd and 24th the latest to be exact, as that is when the first two episodes are scheduled, while the rest of the show itself is due to be continued in the next fall.

After this brief introduction, and as I said, with the little time I have, and with so many series in the hard drive waiting to be watched, I have to choose carefully what to hook to. Just for naming the ones that made a great impression on me lately, and those that got me stuck on the couch one episode after another, I would pick among others "24", "House", "Breaking Bad”, "Entourage", "Hung", "The IT Crowd", "Lost" and "The Wire".

And the latter is precisely the one that I wanted to talk about, The Wire. A few days ago I finished watching it, so first things first. I have to say that this is, by far, the best TV series I've ever seen. Ever. Masterpiece. Period. Those who know me, would think that for me this first position would be eternally reserved for Lost. In a way it still is but, for me, Lost is no longer a TV show. It was, but not anymore. It turned out to be something deeper (it's not an island, it's a place where miracles happen, do you remember?). That’s why I will not mix it with the rest of them. I will always keep with love everything that Dr. Shephard has given to me. I guess that I am, deepest in my soul, a nostalgic. Honestly, not so deep.
With that said, we can go on. The Wire. Someone recommended it to me long ago, so one day I looked for it and downloaded it. At first glance, just for checking out what I had just downloaded, the first thing that blew my mind was the fact that, whereas most recent or modern TV shows are shot in 16:9 widescreen format, this one had a 4:3 aspect ratio and there was not a 720p version (which is what I always go for, if possible). I figured then, that it would be some kind of bad and poor-quality rip or something like that, so I started looking for what I thought it would be the correct and fancy 720p version. Come on!, already in the XXI century and a 4:3 version, you gotta be kidding!. The bad thing is that I was not able to find it. The right and good version was, indeed, that old-school 4:3 version.
As soon as I learned about this particular feature, I decided to dig it a little bit more. Then was when I realized that I was in front of an outstanding, unusual product, and that was even before I started watching it. You can tell from its very beginning that not a single detail is the result of a coincidence, but everything you see has a reason to be there. Its creator, David Simon wanted to create a palpable reality around the story and therefore he did not want to do it based on a stupid fad, but a set of rules and principles. Here are a few aspects.

Casting. I can not imagine the long hours that the casting team has been through to select the actors, and not only for the main roles. They were able to build something very solid with a great group of actors that form an entire ecosystem of criminals, scammers, politicians, businessmen, street people and police officers. The use of unknown actors and actresses, or at least most of them are not celebrities, was one of the premises when planning the show. This has been proved to be the right decision to make. And finally, one has to admit that putting all this gears in motion smoothly and flawlessly is something commendable. This is so true that it could be nearly impossible to give a verdict about who is the best actor in the series. Everything runs so well, it’s so balanced, structured and interpreted by each of the actors that it is impossible not to be awed by this piece of art. And it would be impossible too to opt for this or that actor in this show when it comes to choosing the best or the worse one. Those kinds of descriptions do not apply here. In fact, a funny thing that happens as you see the show is that the actors simply stop being so, somewhat, because what you are watching becomes real. It's like a documentary without the documentary part. Difficult to describe I’d say. It’s genius from head to toe, all of it. But I will tell you about my favorite actors. Very special and highlights for me are the performances of Michael K. Williams (as Omar Little), Clarke Peters (as Lester Freamon) and Andre Royo (as Bubbles, our bosom "Bubs"), apart from the lead role Dominic West (McNulty) and Wendell Pierce (Bunk), or ... NO, STOP IT! I would have to name them all, starring or supporting actors!, because in this show all of them are featured in some way.

The approach. The wire spans over five seasons. All of them are developed around Baltimore (Maryland) and each one of them is about a different and distinct subject, albeit with subtle links to the other seasons. These five subjects are, in order: drug trafficking, the seaport system, the political system, the educational system, and the news media. All seasons, as I said, are somehow linked, but they’re different, and yet well-bound together but subtly at the same time!. The main plot and the character’s lives are strongly developed throughout the whole series, from the first season to the last one. Some season’s finales will leave you cold though. But it's a prepared coldness for you to wait patiently for the next season (thanks, oh p2p!). And the great finale of the show is simply memorable. There might be just few series that can fill you so much.

Realism. It is clear that this show has not been easy to plan. Far from it. It is a boasting piece of art of technical analysis, exhaustive documentation, perfect coordination and breathtaking production. You can tell that Simon himself must have learnt a lot from this very reality for years and knows what he is talking about when you see the show. Making the actors to mimic their characters close to perfection must have been a tough job. In fact, some of the actors were pulled out directly from the streets, ordinary people, police officers, ex-politicians, etc.. Moreover, the production team had to meet with the local authorities prior to starting doing anything. They had to explain to politicians what the series was about in advance in order to get their permits as the show could eventually depict a bad image of the city when finally aired. With the truth up front, they did not have a problem whatsoever.
A very important point that also can even disturb you a bit (how bad Hollywood can be sometimes!, ironies of life) is to see the real conditions the police officers work under. Gentlemen, this is real. Police work. Policing. It's unbelievable how much time is spent on a case to make little progress and how can all of this progress go to waste in a second. But you can feel that all the stuff is real. Things like GPS sound like from another world, or something like "I need satellite coverage, and I need it for two minutes ago!" would sound like a joke here, not to mention the famous "Look, with this software I can see, reflected in that droplet, the victim’s pupil and, through it I can see the license plate that will lead us to the murderer!!" No, gentlemen, directors of other series, this is not the way it has to be done. Observe The wire carefully. You'll be surprised.

Dialogues. This is a point that draws much attention, up to such an extent that you will not notice it at all!. Confusing uh? Let me make myself clear. Let’s say you just saw the whole series, or just an episode and, if you stop and think for a moment then you will realize you've just witnessed something amazing. Normally, the dialogues is something where many, if not all, series and movies falter from, to a greater or lesser extent but they do. Not here, nonetheless. The writers of The Wire have completely nailed it because everything looks and sounds so natural that it is rather astonishing. No interpretations that may seem exaggerated or forced at all. You can see and feel the daily routine. And all this has to be written beforehand in a script.
For another thing, it is true that this is not an easy show to follow in its original version. In fact it is virtually impossible for a newbie like me to do it without the appropriate (unabridged) English subtitles. Even so, sometimes you just read what they are saying, you know the words, but you don’t have a fucking idea what they just said. Outstanding!. The case is that after a couple of seasons (hopefully) you’ll get the knack of it, a little bit, and you will start to understand, not all of it of course but enough. Obviously, dirty and vulgar language is used continuously anywhere anytime, regardless the guy who is talking is the good, the bad or the worse one. To make a reference to the previous point, I would say that the language is very real, natural and consistent.

Violence and sex. Yes, this is a violent show, very much, but violence is not presented aesthetically nor it is recreational. You realize that some situations are violent because they have to be. People don’t shoot other people and people don’t get hit or get they asses kicked in a fashionable, fancy way. There will not be any Jack Bauer to save the day, neither will any blondie end up with the good guy, happily ever after. No, it is as harsh as it gets when it needs to be. Plus, the love stories are what they are, a mirror of the situation which the characters are in. You can see the badass guy with a sentimental partner, who happens to be another man. This is something a little bit weird at first, but then becomes normal. And the way to approach this is quite surprising. Homosexuality is palpable but it does not poison the atmosphere and therefore it doesn’t bother you anyhow. Neither does heterosexuality (Spanish directors, watch and learn). Naturally, you will find some explicit scenes, but they are quite anecdotal and, as it happens, necessary. We are in front of a HBO series after all. But don’t you worry as this is not even close to Starz’s Spartacus, in terms of sex and fashionable violence.

Characters. As I said at the first point, there are memorable performances by each one of the actors. But the characters they play are not less memorable. In fact, they mean everything. Watching a character like Bubbles (based on a real character and real stories) for 5 seasons, tumbling, back and forth with his sad story, and finding out his real name at the end of the series is priceless. And, what about the fact that a 1.40 cm-tall little girl named Snoop (Felicia Pearson) scares the shit out of you by saying just two words?. Adorable.
There are hundreds of stories around the city, some will end up badly because that is the way it has been written, and only a handful of them will turn out fine. That’s kind of sobering. Each season places a bunch of characters that will be soon familiar to you. Some are kind, others are nasty and some are discrete or inappropriate. But they all are necessary and there is a perfect balance between them.

Atmosphere. You will hardly find another TV show that can picture such a real vision of the streets of a city as the way The wire does. Not even in a National Geographic documentary, and let alone one of those so called reality shows. You can feel all those corners, and you will end up knowing who will be at and who will not anymore. You can see the evolution, and how every kind of predator with no remorse, marks and expands its territory, no matter what their roles are, politicians, high rank officers or dope traffickers. All this atmosphere is created smoothly, without making much noise, seamlessly.
You will not find in The wire lots of police cars chasing the bad guys or a bunch of helicopters over the city, not even the SWAT team breaking into houses day after day. Everything you can see just happens because of a real reason. What you will really find in this show is one thing: patience.

Music. What? Did someone say music? This is another strange feature when we talk about The wire, the absence of a soundtrack. And don’t you dare to think this is because nobody was brave enough to make a good music for the show (apart from the opening, of course). There is no music in The wire because it is not necessary. The silence is so expressive (quiet music) that a right angle and a perfect shot will do the rest. That says it all. By doing it this way you are more focused so you can almost smell all the city around.
Well, to be honest there is, indeed, music. The wire uses what is commonly referred to as source cues, fragments of themes that you can hear on a scene, which are part of it, either through a jukebox in a bar, a TV, or a radio set in a car. You do not realize that there is music there because it is part of the scene and not a separate music track specially created for it. Simply fascinating.

Technical perfection. For those who are starting to dig into the audiovisual business, The wire is the perfect example of how to make things right. A job well done and thoroughly studied previously. Each shot, each sequence, each panning or each traveling are very educational if your pay enough attention. The light and the shadows, the night and the day, everything you can see is usable and nothing goes to waste. All the camera movements following a character are perfectly done so you can see which one is leading the scene at every second, on every single angle. A great deal of lenses were used in The wire depending on the shots, apart from the use of dollies with two camera sets, dry cuts for joining scenes, no fades in or out (apart from the beginning and ending of each episode). Plus, the fact that the entire show was shot in a 4:3 format is not the result of a whim but a decision of Simon himself. He said that the 4:3 format gives it a feeling that makes it more real, harsh on TV which, ultimately, is what this series was conceived for and not for theaters. Nothing happens in The wire for coincidence. In a nutshell, technically this is a must.

To conclude, and as you can expect, The wire is rated at IMDB 9.7 out of 10 with more than 130,000 ratings. This means that, off hand, only a small 3% of those people believe that The wire is not quite perfect. Coincidentally, right after writing this review and by checking out the old unreads in my google reader, I found a menéame post about the show. It links to a website that contains some of the original The wire scripts. Please take a look at them. That’s what I call an amazing level of detail. I love them. Pure poetry. You can learn so much reading through them. In one of the many comments praising the show someone said (I won’t translate it)

The Wire es facilmente la mejor serie de la historia televisiva en todas sus líneas. Como leí en una crítica, todos y cada uno de los 60 capítulos que componen The Wire pueden facilmente ser mejores que muchas películas candidatas a los Oscars. Dicho queda.

And I concur.

And not much else to say. Well, I'll give a piece of advice to those who, after reading this, want to see The wire.

• It is compulsory to watch the show in its original version. I repeat, DO NOT see it dubbed. I know the dubbed version ruins it. I did not check it out myself, nor do I want. Lest we forget: English only, please!
• For the love of God don’t you dare stretch it to full screen in that fancy plasma TV of yours. This is an old-school 4:3 film, it’s not a bug!
• Give it time. Don’t despair because you can’t follow it at the 3rd or 4th episode. That’s quite normal. Perhaps the first season is the most "difficult" to see. Once the hard shock has passed, everything will run smoothly.


As for me, I hope to see it again in a few months. It is a real pleasure to enjoy each of the episodes, which are about 60 minutes. Not even its length is what you expect!.
I hope you enjoy watching it as much as I did.

I'm just a breathing machine for my fucking dick!
(McNulty)

1 comentario: